Teknoloji

Tren raylarında ve çevresinde taş olmasının sebebi budur

Mutlaka dikkatinizi çekmiştir; demiryolu raylarında ve rayların etrafında hep kırık, parçalanmış taş parçaları bulunur. Peki ama bunun sebebi ne; hiç merak ettiniz mi? Demiryolu raylarının yanında neden küçük taş parçaları var?

Bu, ilginç bir cevabı olan iyi bir soru… Bu taşlar aslen balast olarak bilinir. Amaçları, rayları yerinde tutan ahşap çapraz bağları sabit tutabilmektir.

Bu konuda Independent şu yorumu yapıyor: Kilometrelerce uzanan dar ve çelik şeritleri zeminin üzerinde inşa edenlerin karşılaştığı mühendislik zorluklarını düşünün… Bunlar ısı genleşmesine ve büzülmesine, yer hareketine ve titreşime, sert hava koşullarından yağış birikmesine ve alttan ot ve bitki büyümesine maruz kalırlar. Yani sabit durmaları oldukça zordur. Ayrıca zamanın yüzde 99’unda yüksüz olarak yerlerinde dururlarken, kalan yüzde 1’lik zaman diliminde ağır hareketli yüklere maruz kaldıkları da unutulmamalı.

Peki bu sorunu nasıl aşabiliyoruz? Cevap, çıplak zeminle başlamak ve ardından su altında kalmaması için yolu yeterince yükseltmek için bir temel oluşturmakla başlıyor. Temelin üstüne bir yük kırma taş (balast) bırakırsınız. Taşın üzerine bir sıra ahşap kiriş (ray yönüne dik) döşersiniz. Daha sonra kirişlerin etrafına kırma taş dökmeye devam edersiniz. Taşın keskin kenarları, birbirlerinin üzerinden kaymalarını zorlaştırır (pürüzsüz, yuvarlak çakılların yapacağı şekilde), böylece onları etkin bir şekilde yerinde kilitler. Sonra sıra, çelik raylara gelir; onları uçtan uca bağların üzerine yerleştirirsiniz.

Onları çivileyebilir veya bağlarına vidalayabilirsiniz, ama bu işe yaramayacak. Rayın uzunluğu boyunca ısı genleşmesi ve büzülmesinin neden olduğu önemsiz hareket, raylardan herhangi biri yerine sabitlendiğinde kırılmasına veya bükülmesine neden olur. Bunun yerine, raylar traverslere, onları aşağıda tutan ancak genişledikçe veya büzüldükçe uzunlamasına hareket etmelerine izin veren klipsler veya ankrajlarla bağlanır.

Balast, bağların yükünü (ki bu da trenin ray üzerindeki yükünü taşır, klipsler tarafından tutulur) temel boyunca dağıtır, yer hareketine, termal genleşmeye ve ağırlık değişimine izin verir, yağmur ve karın ray boyunca süzülmesine izin verir. Ve yolu hızla ele geçirecek olan yabani otların ve bitki örtüsünün büyümesini engeller.

haber-sumbas.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
adalar escort
arnavutköy escort
ataşehir escort
avcılar escort
bağcılar escort
bahçelievler escort
bakırköy escort
başakşehir escort
bayrampaşa escort
beşiktaş escort
beykoz escort
beylikdüzü escort
beyoğlu escort
büyükçekmece escort
çatalca escort
çekmeköy escort
esenler escort
esenyurt escort
eyüp escort
fatih escort
gaziosmanpaşa escort
güngören escort
kadıköy escort
kağıthane escort
kartal escort
küçükçekmece escort
maltepe escort
pendik escort
sancaktepe escort
sarıyer escort
şile escort
silivri escort
şişli escort
sultanbeyli escort
sultangazi escort
tuzla escort
ümraniye escort
üsküdar escort
zeytinburnu escort
istanbul escort
istanbul escort